Volgers

woensdag 21 juli 2021

Zelf jam maken

Geen kaartje vandaag maar 
iets lekkers!!

Meloen -perzik- appel jam 


Bedankt voor de leuke reacties op de get well kaart van gisteren.

Je hebt nodig:

400 gr cantaloupe
600 gr perzik 
grote halve appel
Geleisuiker  500 gr  


Voor je begint met het fruit schoon te maken kook de glazen potjes uit.
Ik gebruik de lege potjes van erwten - augurkjes en zilveruitjes enz.

Grote pan schone potjes onderwater zetten met scheutje azijn
 en 10 min laten koken.

Daarna op een schone heet gestreken theedoek de potjes
 op de kop neer zetten tot de jam klaar is.

Ondertussen de meloen klein snijden in blokjes
de perzik en appel goed wassen ik schil ze niet
ook in blokjes snijden alles gelijke grote.

10 min zachtjes koken wat fijner maken met de staafmixer
van mij mogen er nog zachte blokjes in zitten.

Voeg de geleisuiker toe en kookt nog 3-4 min
Giet het in een grote litermaat en vul de potjes
draai de deksel goed dicht en zet het 5 min op de kop.

Draai ze daarna terug en laat het verder afkoelen.
Maak labels  en als je een potje cadeau wilt geven 
zou ik een leuk stoffen lapje over de deksel maken 
of een ronde papieren label.

Ik maak graag jam bv
Ik maakte nog wat potjes met 
Meloen - appel en munt

Mag ook graag deze jam soorten maken
appel en citroen
appel en perzik met rozemarijn
perzik en nectarine met kaneel 

winter jam
butterscotch pompoen met kaneel
Hokkaido  jam met gember en wat sinaasappelsap

Er is zoveel mogelijk om met fruit en groente jam te maken.

Bedankt voor je bezoekje en je reactie

Blijf gezond en tot blogs.
Groetjes, Anita 

18 opmerkingen:

  1. Jammie, heerlijk eigengemaakte jam. Je maakt wel heel bijzondere smaakcombinaties vind ik. Het ziet er heerlijk uit!

    groetjes van Ank

    BeantwoordenVerwijderen
  2. HHmmm lekker!
    Op een boterham of over kwark of ijs.
    Ooh jee ik ben aangestoken door het jam virus!
    Probeer ook eens conference peren met koekkruiden, of Bosbessen.
    Ik ga deze combi ook uitproberen.
    Binnenkort vakantie dus meer tijd voor deze leuke bezigheden:)en meteen voor mijn moeder er wat bij maken.
    Lieve groetjes Crealientje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een fijn vooruitzicht vakantie. Ik heb jou combinatie gelijk opgeschreven bedankt voor de tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmmmm dat ziet er heerlijk uit! Leuk dat je het recept deelt, ga ik opslaan en ene keer proberen! Zal je het resultaat laten weten

    Hobbygroet Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is lekker Anita
    Lief dat je het recept deelt!
    Inderdaad ook leuk om kado te doen!
    Liefs Martha

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat word binnenkort smullen als de potjes weer open gaan! Ik ga het je niet na doen!
    Groetjes, Eri

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Vroeger heb ik ook vaak allerlei soorten jam gemaakt. Veel lekkerder dan gekochte jam. Jouw combinaties klinken heerlijk.
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat lijkt me dat een lekkere combinatie. Vooral die meloen erbij klinkt zo lekker. Liefs, Christa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh lekker zeg! Dat klinkt verrukkelijk. Ik heb nog nooit jam gemaakt van een meloen. Wat een goed idee!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oooh...dat klinkt lekker, echt iets om uit te proberen. Bedankt voor het delen, Anita!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. A lovely refreshing combination of goodies in this jam, would love to try it...xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oei, wat lekker.
    Geniet er maar goed van.
    Zelf gebruik ik geen suiker meer, dus geen jam meer voor mij. Ik heb nu de oogst uit mijn tuin allemaal in de vriezer gelegd. Lekker voor in de smoothies
    Fijne dag,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat ziet er heerlijk uit Anita,mooie potjes ook zo.
    Lieve groetjes xx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jij maakt ook zelf je jam....dat ziet er heel mooi uit Anita....zo leuk om te doen he?
    Ik heb laatst jam gemaakt van rode bessen-druiven en aardbeien.
    Groetjes Diny

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik maak graag confituur en zo maar deze zou ik niet maken, ik hou niet van meloenen, maar ik kan me voorstellen dat het voor een meloenliefhebber een heerlijkheid is!
    groetjes
    Nancy

    BeantwoordenVerwijderen

=== Bedankt voor je bezoekje aan mijn blog en de leuke reactie die je achter liet. ===